Wanneer je plaatsneemt in de stoel van de tandarts en de stoel omhoog wordt gezet om een gesprek met je te voeren, kan dat soms zorgen baren. Maar is dat altijd het geval? Uiteindelijk draait het om jouw gezondheid, wat positief is, ook al kan zo'n gesprek leiden tot een behandelingsadvies of verandering in levensstijl. Maar wat maakt een gesprek echt waardevol?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longartsen, hebben zich verdiept in de gespreksvoering tussen zorgverlener en patiënt. Hoe kan een zorgverlener advies overbrengen zonder autoritair, betweterig of zeurend over te komen op de patiënt? Als patiënt wil je niet berispt of bevolen worden. Je verlangt naar een respectvol en gelijkwaardig gesprek. Het is ook belangrijk voor patiënten om kritisch te kijken naar de relatie met hun zorgverleners. Hoe wil je behandeld worden door de arts, mondhygiënist of tandarts?
In een tandartspraktijk hebben Wanda de Kanter en Pauline Dekker een video opgenomen voor tandartsen en mondhygiënisten, waarin ze een rollenspel uitvoeren. Ze tonen twee gesprekken: een slecht voorbeeld (met een knipoog!) en een behulpzaam gesprek dat wel effectief is. Ze presenteren een wetenschappelijk bewezen methode waarbij een zorgverlener de patiënt kan begeleiden naar een gezondere levensstijl zonder betuttelend of belerend te zijn. Het onderwerp van de video is stoppen met roken. Ook voor jou als patiënt interessant! Je kunt de video
hier bekijken.